فاجعه‌ای که با معدل ۱۰.۹۸ دانش‌آموزان پایه دوازدهم آشکار شد

میانگین معدل دانش‌آموزان در خرداد ۱۴۰۳ در مجموع سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی در پایه دوازدهم ۱۰.۹۸، پایه یازدهم ۱۰.۶۲ و پایه دهم ۱۱.۵۹ است که حکایت از وضعیت فاجعه‌بار سطح و کیفیت آموزش در مدارس سراسر کشورمان است.

– اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ نتایج نمرات امتحانات نهایی به عنوان یکی از شاخص‌ها برای بررسی عملکرد و کیفیت آموزش و پرورش کشور شناخته می‌شود و اُفت نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی به همراه عملکرد ضعیف دانش‌آموزان ایرانی در نتایج “آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز” نشان می‌دهد که وضعیت کیفیت در آموزش و پرورش کشورمان اصلاً مطلوب نیست.اگر چه مسئولان همچون رضا مراد صحرایی وزیر سابق آموزش و پرورش از افزایش نیم نمره‌ای میانگین معدل دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد 1403 به عنوان یک دستاورد سخن گفت اما همچنان وضعیت نمرات دانش‌آموزان قابل قبول نیست.بیشترین معدل در پایه دهم با 11.59میانگین معدل دانش‌آموزان در خرداد 1403 در مجموع سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی در پایه دوازدهم 10.98، پایه یازدهم 10.62 و پایه دهم 11.59 است.میانگین معدل در پایه دوازدهم بدین شرح است:رشته علوم تجربی: 12رشته ریاضی فیزیک: 11.82رشته علوم انسانی: 9.13میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد 1402 بدین شرح بود:رشته تجربی: 11.23رشته ریاضی: 10.79رشته انسانی: 8.75با وجود افزایش نمرات دانش‌آموزان در خرداد 1403 که می‌تواند ناشی از طراحی بهتر و استانداردتر سؤالات امتحانات نهایی یا عملکرد بهتر دانش‌آموزان باشد اما متأسفانه همچنان میانگین نمرات دانش‌آموزان کشور پایین است و این افت معدل حداقل در 6 سال اخیر مشاهده می‌شود.البته یکی از دلایل افت معدل دانش‌‌‌آموزان در امتحانات نهایی می‌تواند طراحی سوالات دشوار و خارج از استاندارد باشد که با سطح آموزش‌های ارائه شده توسط مدارس به دانش‌‌آموزان هماهنگ نیست.میانگین معدل10 تا 12 دبیرستانی‌ها؛ واقعیت افزایش نیم نمره‌ایبرای اثبات این موضوع وضعیت میانگین معدل دانش‌آموزان پایه دوازدهم در سال 1403 و 1398 را مشاهده می‌کنید:علوم تجربی، سال 1398: 13.77 و در سال 1403: 12ریاضی فیزیک، سال 1398: 13.28 و در سال 1403: 11.82علوم انسانی، سال 1398: 10.76 و در سال 1403: 9.13مقایسه نمرات دانش‌آموزان در خرداد 1403 با سال گذشتهوضعیت نمرات دانش‌‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد 1403 بدین شرح است:رشته علوم تجربیپایه دوازدهم: 12. پایه یازدهم: 11.52. پایه دهم: 12.64رشته ریاضی فیزیکپایه دوازدهم: 11.82. پایه یازدهم: 11.26. پایه دهم: 12.69رشته علوم انسانیپایه دوازدهم: 9.13. پایه یازدهم: 9.07. پایه دهم: 9.44نمرات بالاتر مدارس دولتی نسبت به غیردولتیمیانگین نمرات دانش‌آموزان در مدارس دولتی البته با احتساب مدارس خاص همچون سمپاد، نمونه دولتی و شاهد از مدارس غیردولتی بالاتر است.برخی مدارس از دانش‌آموزان با نمرات ضعیف ثبت‌نام نمی‌کنند!در رشته ریاضی فیزیک نمرات در مدارس دولتی 0.34 بالاتر از مدارس غیردولتی است.در رشته علوم تجربی نمرات مدارس دولتی 1.12 نمره بالاتر از مدارس غیردولتی است.در رشته علوم انسانی نمرات مدارس دولتی 0.54 نمره بالاتر از مدارس غیردولتی است.جاماندن عملکرد مدارس دولتی عادی در تحلیل‌ها!با این حال در تحلیل‌های وزارت آموزش و پرورش، عملکرد مدارس دولتی عادی با مدارس غیردولتی مشخص نشده است و بالاتر بودن نمرات در مقایسه با مدارس غیردولتی به دلیل عملکرد بالای مدارس سمپاد است.متأسفانه ارائه تحلیل‌های این چنینی مانع از ارائه وضعیت شفاف از عملکرد مدارس دولتی عادی می‌شود در نتیجه هر نوع برنامه‌ریزی برای ارتقای عملکرد دانش‌آموزان این مدارس و بهبود کیفیت به حاشیه می‌رود.مجموع نمرات دانش‌آموزان مدارس دولتی در مقایسه با مدارس غیردولتیسیستان و بلوچستان باز هم ضعیف‌ترینبررسی وضعیت نمرات دانش‌آموزان در استان‌های مختلف کشور نشان می‌دهد باز هم بالاترین نمرات و تغییرات همانند سال‌های گذشته به استان‌های یزد، سمنان، مازندان و تهران اختصاص دارد.کمترین نمرات هم همچنان مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.انتهای پیام/